Κύλινδρος και δοκός σε κίνηση.

i) Οι δυνάμεις που ασκούνται στον κύλινδρο φαίνονται στο παρακάτω σχήμα.

Η δοκός σύρεται εξαιτίας της δύναμης F, οπότε πάνω της ασκείται από τον κύλινδρος η τριβή Τ1. Η αντίδρασή της Τ1΄ασκείται στον κύλινδρο, ενώ στον κύλινδρο ασκείται και από το έδαφος η Τ2.

ii) Αν υcm η ταχύτητα του άξονα του κυλίνδρου, τότε με βάση και το σχήμα, η ταχύτητα του σημείου Α είναι υΑ= υcmγραμ= 0, ενώ του Β, υΒ= υcm+ υγρ = 2 υcm, αφού δεν έχουμε ολίσθηση. Άρα η ταχύτητα της δοκού είναι ίση με την ταχύτητα του σημείου Β. Δηλαδή:

υ1 = 2 υcm ή υcm=0,3m/s.

iii) Η κινητική εέργεια του κυλίνδρου είναι:

Κ= ½ mυcm2 + ½ Ιω2

Κ= ½ mυcm2 + ½ ½ mR2·ω2 = ¾ mυcm2 (1)

Ενώ της δοκού Κ1 = ½ m1υ12 (2)

Με διαίρεση των (2) και (1) κατά μέλη παίρνουμε:

Κ1/Κ= ½ m1υ12/ ¾ mυcm2 ή

Κ1/Κ= ½ 10m4υcm2/ ¾ mυcm2 ή

Κ1 =80J.

iv) Το έργο της δύναμης F είναι ίσο με την ενέργεια που προσφέρεται στο σύστημα. Οι δυνάμεις τριβής (στατική τριβή), δεν αφαιρούν μηχανική ενέργεια για να την μετατρέψουν σε θερμότητα. Άρα το έργο της δύναμης είναι ίσο με την ολική κινητική ενέργεια, δηλαδή:

WF = Κ+Κ1= 83J